John F. Kennedy 1961. május 25-én jelentette be az Apollo-programot, amelynek az volt a célja, hogy Amerika embert jutasson a Holdra. Ahhoz, hogy az expedíció sikeres legyen, kulcsfontosságú volt az űrhajón lévők és a földi irányítás közötti kommunikáció megteremtése. Ennek a rádiókapcsolatnak a létrehozásában az úttörő szerep azé a Collins cégé, amelynek részvénye az OTP értékpapír-gyűjteményének egyik becses darabja.
A legtöbbünk biztosan repült már valamelyik olcsóbb fapados légitársasággal, mint a Wizzair, vagy a Ryan Air. Európa negyedik legnagyobb ilyen cége, a norvég ASA abban különleges, hogy mindig valamilyen történelmi szereplő arcképével díszíti a gépeit, olyanokkal, akik munkásságukkal a legtöbbet tettek a fejlődéséért. 2018-ban Arthur Collinsra esett a választás, és került ki a portréja a légitársaság Boeing 737 MAX és 787 Dreamliner gépeinek függőleges vezérsíkjára.
Az alagsorból a Holdra
Arthur Collins 1909. szeptember 9-én született Iowában, ahol már gyerekként szenvedélyesen foglalkoztatta az elektronika. 14 évesen engedéllyel rendelkező amatőr rádiósként a maga tervezte adó segítségével létesített kapcsolatot szerte a világban.
Amikor 1925 nyarán az Egyesült Államok haditengerészete elvesztette a kapcsolatot a MacMillan grönlandi tudományos expedícióval, Collinsnak sikerült befognia a jeleket, így három héten keresztül ő továbbította a tudományos eredményeiket Washingtonba. Minden egyes morzeüzenetet lefordított, amit aztán a helyi Western Union irodájából Washington DC-be továbbított.
Úttörő szerep a kommunikációban
Collins pár évvel később a lakásuk alagsorában megalapította a Collins Radio Company-t, ahol előbb hobbiból, majd már megrendelésre adókat kezdett gyártani. A cégének az első hirdetése a QST magazinban 1932-ben jelent meg, majd egy évvel később nyolc alkalmazottal és 29 000 dollár tőkével bejegyezték a Collins Radio-t.
Az ötvenes években a Collins Radio elsőként vezette be a modemet a Közép-nyugaton, egy évtized múlva pedig őket kérte fel a NASA, hogy szálljanak be az USA űrkutatásának legnagyobb projektjébe, az Apollo-programba.
Kezdetben teremté Isten az eget és a földet
A következő években amerikai űrhajósok számos utazást tettek az űrbe, de az Apollo 8 legénysége volt az első, amely elérte a Holdat is, amit tízszer megkerültek. A kilencedik körnél médiatörténelmet írt a Frank Borman parancsnok vezette trió, amely a Collins Radio Company eszközein keresztül, élő egyenes tévéadásban a karácsonyi vacsorát éppen elfogyasztó amerikaiak tízmillióinak olvasott fel a Bibliából.
Piacvezető a repülés kommunikációban
A cégnek az űrprogram lefújása után pénzügyi nehézségekkel kellett szembenéznie, és amikor 1973-ban a Rockwell International felvásárolta, átkeresztelték Rockwell Collinsra. Az új társaság piacvezetővé nőtte ki magát légügyi kommunikációban.
A 2018-ban a Rockwell Collins részvényei a UTC Aerospace Systems vásárolta fel, amely létrehozta a több milliárd dollárt érő Collins Aerospace Systems-t. Ha mostanában hosszú repülőgép útra indulunk, a rendelkezésre álló szórakoztató elektronika vagy mozirendszer valószínűleg Collins márkájú lesz.
Szerző:
OTPédia
Források:
Collins Aerospace: Bound for the Moon: Collins Aerospace signs $320 million contract with Lockheed Martin to provide critical subsystems for NASA’s Orion spacecraft fleet, The Gazette: Norwegian Air honors Rockwell Collins founder, KCRG: Workers uncover hidden history at Rockwell Collins, Wikipeadi: Apollo-program, Természet világa: A hatalmas ugrás – Történelmi közvetítés, történelmi távlatok, Aviation Pros: Aviation Pioneer Arthur Collins Selected as a Norwegian Air’s “Tailfin Hero”
Érdekesnek találtad? Ha tetszett, nyomj a gombra!
0