A-tól Pénzig

Cikk illusztráció

Merkur-világ Magyarországon: kocsi helyett sorszám járt

Publikálva – 2020.01.29. Olvasási idő – 7 perc
0

Apáink és még az ő apáik is könnyes szemmel gondolnak a gépkocsinyeremény-betétkönyvekre. Ezek évtizedes sikerét nem érthetjük, ha nem ismerjük a korabeli magyar autókultúrát. Az 1961-es start idején csupán pár ezer embernek volt kocsija, így a szerencsés nyertes egy szűk, elit klub tagjává válhatott. Az pedig külön kiváltságnak számított, hogy az ilyen nyereményautót soron kívül adták át.

A gépkocsinyeremény-betétkönyvek megjelenésének idején, 1961-ben nagyon kevés, néhány ezer embernek volt saját autója Magyarországon. 1970-ben is száz család közül még csak 6 rendelkezett autóval. Ez abból eredt, hogy a személygépkocsik nem csak drágák voltak, hanem egy új autó megvásárlása hosszú, akár ötéves procedúrát is jelenthetett.

gépkocsinyeremény merkur telep madártávlatból.jpg

Merkur telephely madártávlatból (1963)

"Csak" öt évet kellett rá várni

Az autóvásárlást nem csak a szűk kínálat tette gyötrelmessé, hanem a fizetés utáni várakozás is. 1960-tól ugyanis a várható vételár ötödét, majd később a teljes összeget letétbe kellett helyezni az OTP-nél, amelyre azonban kamatot nem fizettek. Az előre befizetett vételárért cserébe, a leendő tulajdonos nem kapott mást, mint egy évszámot és egy sorszámot.

Ezután az Autó-motor magazinban megjelenő hirdetésekben követhette nyomon, hogy még hányan vannak előtte a sorban, illetve ennek alapján mikor mehet a kocsijáért az állami autókereskedés, a Merkur telepére. A várakozási idő a mai viszonyok között elképzelhetetlenül hosszú, 1-5 év volt. Ám az NDK-ban például 15 évet kellett várni egy autóra, vagyis a legtöbb vásárló eleve gyermeke számára foglalta le az autót.

gépkocsinyeremény merkur telep átvétel.jpg

Megérkezett az autó, át lehet venni! A fehér színű kocsi nagy szerencsének számított.

Átvételkor ellenőrizendő!

A kor viszonyait jól szemlélteti egy, a mai fogalmakkal nehezen megfejthető apróhirdetés szövege 1970-ből: "Elcserélném 1200-as sorszámú Polski Fiat 1500 kiutalásomat 1970. évre visszaigazolt 412-es Moszkvics kiutalásért." A magyarázat: a hosszú várakozási időszak miatt előfordult, hogy az autó várományosa egy másik modellbe szeretett bele. Ilyenkor, a lakáscseréhez hasonlóan elkezdődött a fenti börzézés, mivel a szocialista Magyarországon a gépjármű-előjegyzésnek is piaci értéke volt.

Fogócska használtautókkal

Az évtizedekig tartós hiánycikknek számító autók - elsősorban Trabantok, Skodák, Moszkvicsok, majd Polski Fiatok, és Zsigulik - ára még igen jó fizetéssel is 2-3 évnyi teljes jövedelmet elvitt. A személygépkocsik iránti kielégítetlen kereslet miatt állt elő az a fura helyzet, hogy a 2-3 éves autók ára esetenként nemcsak elérte új árukat, hanem egyes típusoknál meg is haladta.

Ez persze szemet szúrt az államnak, aki a gépkocsi-értékesítést monopóliumként kívánta kezelni. 1979-ben érvénybe lépett egy rendeletet, mely szerint a háromévesnél fiatalabb személygépkocsikat csak az arra kijelölt szövetkezeteknek és a Merkurnak lehet eladni. Természetesen az árat ekkor a hatóság szabta meg, így azok, akik 1-2 éves kocsival rendelkeztek, de volt közben új kiutalásuk, halogatni kezdték az új autó átvételét. Megvárták, amíg autójuk betölti a harmadik életévét, és ekkor már vihették jobb áron a „szabadpiacra”.

gépkocsinyeremény Merkur haszáltautó telep 1975 Röppentyű utca.jpg

Autópiac

Csak sötétbarna van, megfelel?

Ha sikerült valahogy kiizzadni a kocsi árát, és a tulajdonos kiböjtölte a várakozási időt, eljött a nagy nap! A Merkur megküldte az értesítést, az OTP fiókban be kellett fizetni a fennmaradó összeget, és ezek után lehetett menni a telepre az autóért. Ám ez sem volt stresszmentes. Megrendeléskor ugyanis a vásárló három színt jelölhetett meg. Hogy ezek közül melyik lesz a befutó, vagy épp egy negyedik, az csak aznap derült ki a Merkur telepen. Az ilyen helyzetekben virult igazán a korrupció. Köztudott volt, hogy az autó kívánt színét egy kis kenőpénzzel be lehetett biztosítani, sőt, akár meg is lehetett változtatni. Egy 1979-es Népszabadság cikkből kiderül, hogy ment ez. Színhely: a Merkúr csepeli telepe, XXI. kerület, Petróleum kiköltő, 4-es kapu. Reggel nyolckor sok százan tolonganak a várócsarnokban. A diszpécser előtt három tábla tudósít a választható színekről. A tolótetős Wartburg de Luxból hatféle, a Wartburg Touristból szintén hatféle, Trabantból három színből választhatnak a megrendelők. Kilencig minden rendben ment. Hat színből valamelyik megfelelt. Ekkor azonban egyre-másra kerültek le a tábláról a színek, s tíz órára már csak a sötétbarna, a sötétzöld és a mogyoróbarna maradt. Tizenegyre ez utóbbi is elfogyott. Aki pedig az általa megjelölt színekhez ragaszkodott, annak nem késlekedtek a válasszal: „Pirosra és sárgára két hónapot, a többire egy hónapot kell várakozni."

Felhasznált irodalom: Kereskedelmi vagy elosztó vállalat? - Ami a színek mögött van, Népszabadság, 1979. március 28.

Érdekesnek találtad? Ha tetszett, nyomj a gombra!

0
Publikálva – 2020.01.29.
Merkur-világ Magyarországon: kocsi helyett sorszám járt
0